Pagina's

zaterdag 19 mei 2012

Doe het zelf drankjes


Home made jam, pizza of appeltaart maken, dat is prima te doen. Zelf drank maken leek mij een lastig verhaal. Nu heb ik een geweldig boekje ontdekt waarin perfect staat uitgelegd hoe je de lekkerste sapjes, drankjes, likeurtjes en zelfs wijnen kan maken. Het heet Uit de tuin, in de fles.

Nu heb ik helaas geen tuin maar wel een mini balkon waar ik een poging doe van alles te laten groeien. Als de oogst mislukt ga ik gewoon wildplukken of desnoods naar de markt. Maar één ding staat vast: ik ga komende tijd pogingen wagen om mijn eigen perensiroop, limoncello en bramenwhiskey te maken. Of wat dacht je van lavendelwijn, brandnetelbier komkommergin… oooh ik ga helemaal los!

En wat zo fijn is aan dit boekje is dat er ook allemaal praktische tips in staan over waar je spulletjes kan vinden voor zelf brouwen, hoe leuke etiketten te maken en welke gewassen in welk seizoen te vinden zijn.

Omdat ik zo enthousiast over dit boekje ben ga ik er eentje weggeven! Laat hieronder een leuk idee voor een drankje achter en onder de reacties verloot ik het boekje Uit de tuin, in de fles. 26 mei 2012 maak ik de winnaar bekend.


10 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend leuk boekje. Ik ben momenteel ook aan het kijken door uitgebreid te zoeken op internet hoe je lekkere sapjes en drankjes zelf vers kunt maken omdat ik die uit de winkel vaak te zoet vindt.

    Zelf ben ik nog altijd een grote fan van lemonade. En dan heb ik het niet over de ranja maar de limonade die wordt gemaakt van verse citroenen, wat suiker en (mineraal)water. Desnoods nog een paar ijsblokjes en een bladje munt en je hebt een heerlijk verfrissend drankje op een warme zomerdag. Voor een vrolijke noot kun je er ook een paar framboosjes aan toevoegen in het drankje zelf of als decoratie.

    Jess

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Jess,

      Dank je voor de leuke reactie en de leuke tip voor echte lemonade. Met deze zomerse dagen perfect fris drankje. Helaas heb ik jouw lootje niet getrokken. Jammer de bammer, maar heel veel plezier met het maken van lekkere drankjes.

      Groetjes,
      Philippine

      Verwijderen
  2. Los van een dropdrankje toen ik 8 was, heb ik nog nooit een drankje gemaakt. Daarom heb ik dit boekje natuurlijk nodig. Is trouwens niet helemaal waar. Ik maak wel graag sapjes van groenten bijv: wortel, appel, bleekselderij, komkommer en appel. Maar dat is toch anders dan de dranken in dit boekje. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Martine,

      Dropdrankjes zijn heel leuk om te maken inderdaad. Helaas heb ik jouw lootje niet getrokken. Jammer want had je graag het boekje gestuurd zodat je hoop nieuwe drankjes kan maken. Veel uitprobeer plezier in ieder geval met de healthy sapjes!

      Groetjes,
      Philippine

      Verwijderen
  3. hoi Philippine,

    af en toe neem ik een kijkje op je blog. Leuk om te lezen. Toen ik dit stukje las, moest ik direct denken aan mijn anijssiroop. Om het te kunnen maken moet je alleen venkel met veel loof op de kop kunnen tikken. In het kort komt het er op neer dat je suikersiroop maakt en daar fijngehakt venkelloof in laat trekken.

    Ik schrijf hieronder de link naar het stukje op mijn blog over anijssiroop, maar ik weet niet of dat overkomt. Ik kon m in elk geval niet copy-paste doen.

    www.bijnanetzolekkeralsthuis.blogspot.com/2010/09/anijssiroop.html

    groeten, Johanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Johanneke,

      Dank je voor de leuke reactie en de leuke tip voor anijssiroop. Helaas heb ik jouw lootje niet getrokken. Sorry!

      Groetjes,
      Philippine

      Verwijderen
  4. Je kunt met (winterse) specerijen een hele lekkere wodka maken. Neem piment, kaneel, kruidnagelen, peperkorrels (optioneel zijn steranijs of kardemom) en doe alles in een fles wodka met suiker naar smaak. Paar weken laten trekken en ijskoud (uit de vriezer) mengen met een glas cider ;-). De smaak van de winter in een zomers jasje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Wouter,

      Gefeliciteerd met het boekje! Jouw lootje heb ik getrokken dus jij bent je gelukkige winnaar van 'Uit de tuin, in de fles'! Mail je adresgegevens naar p.vandergoes apestaartje gmail .com (antispam) En ik stuur het boekje deze week aan je op. En voor straks, heel veel plezier met drankjes maken!

      Groetjes,
      Philippine

      Verwijderen
  5. Helemaal buitenom je give-away: ananasbrandewijn. Snijd een verse ananas in flinterdunne plakjes en vul een schone wekcpot met afwisselend een schijfje ananas en een dun laagje suiker. Afvullen met inmaakbrandewijn en maanden laten trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Nell,

      Dat klinkt ook als een heerlijk drankje. Echts iets wat je in de zomer maakt en in de winter van kan genieten. Dank je voor de leuke tip!

      Groetjes,
      Philippine

      Verwijderen