Pagina's

dinsdag 22 maart 2011

Is de melk nog goed?


Mijn overgroot opa is overleden aan het drinken van zure melk. Best sneu. Maar hieruit blijkt dat het geen doetje was. Niet zeuren, gewoon opdrinken, zonde om weg te gooien. Niet altijd verstandig, maar in deze tijd kunnen we er wel wat van opsteken.

Nu staat er op alles een houdbaarheidsdatum en iedereen let daarop. Echt bizar vind ik dat. Bijvoorbeeld sereh. Dit is echt heel erg lang houdbaar, maar volgens het zakje maximaal 1 week. Zo zonde.

Ik snap wel waarom er overal een houdbaarheidsdatum op staat. De industrie wil graag meer verkopen. Dus als ze nou overal een reeks van cijfertjes op zetten, dan denken mensen dat ze het daarna niet kunnen gebruiken. Hup de prullenbak in en weer nieuwe kopen. En zo komt het dus dat wij als consumenten heel veel goed voedsel weggooien, zonder erbij na te denken en zonder onze zintuigen te gebruiken.
En niet alleen wij, ook de verkopers kunnen hierdoor niet meer hun waar verkopen. Heeft ook met allemaal regeltjes te maken natuurlijk. Maar hele containers vol goed eten gaat zo richting de vuilstort. Dat vind ik nog eens verspilling. Zeker omdat er genoeg mensen zijn die heel blij en dankbaar zouden zijn met dat eten.

Zuivel is een van de meest weggegooide producten, maar ook daar kan je anders mee omgaan. Als de melk een week over de houdbaarheidsdatum is gebruik ik mijn zintuigen: scheutje in de gootsteen, even ruiken en proeven. Geen klontjes, zure geur of smaak. Prima! Lekker opdrinken of gebruiken. Griesmeelpudding vind ik altijd een mooi toetje als ik melk over heb en het moet toch maar eens op. Gebruik wel je zintuigen. Als die niet meer goed werken dan is een houdbaarheidsdatum wel handig. Het kan verkeerd aflopen.

Puddingvorm van 0.75 liter met koud water vullen en wegzetten. Vanillestokje over de breedte opensnijden en de zaadjes bij de melk voegen. In pan melk en sinaasappelschil aan de kook brengen. Door een zeef halen en de melk terug in de pan gieten. Griesmeel en honing erdoor roeren. Al roerend 5 minuten laten doorkoken en wat af laten koelen. Hazelnoten in stukjes hakken. Slagroom stijfkloppen en samen met de stukjes noot door griesmeel spatelen. Water uit de vorm gieten en pudding erin scheppen. De pudding ca. 2 uur op laten stijven in de koelkast.
De pudding aan de rand van de vorm losmaken. Op een natgemaakt bord de pudding keren. Lekker met een abrikozencoulis.

Ingrediënten:
- ½ vanillestokje
- 5½ dl melk
- Geraspte schil van halve goed schoongeboende sinaasappel
- 100 gram griesmeel
- 40 gr honing
- 50 gram ontvelde hazelnoten
- 1 dl slagroom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten