Pagina's

donderdag 10 maart 2011

eet verantwoord: koekjes?!


Vorige week stond ik in een veel te lange rij voor de kassa in de supermarkt. Hoe toevallig, ik stond precies voor het schap met koekjes (nooit sta ik voor het schap met wasmiddel…). Normaal koop ik niet zo snel koekjes, bak ze liever zelf. Maar zo vlak voor etenstijd, starend naar al die koekjes werd ik toch door mijn knorrende maag overgehaald om wat uit het schap te pakken en in mijn mandje te stoppen.
Eenmaal thuis las ik de verpakking. Boven de vermelding van de voedingswaarde staat het volgende:

‘1. EET VERANTWOORD! Digestives van Verkade kunnen deel uitmaken van een uitgebalanceerde en verantwoorde voeding en levensstijl. Heb jij de juiste balans vandaag?’

Ik proestte mijn thee uit van het lachen. Sinds wanneer vallen koekjes onder verantwoorde voeding?? Koekjes eet je omdat je wilt snoepen, trek hebt in zoetigheid of uit gewoonte ze in je thee dippen. Dus wat dat betreft horen ze wel bij een levensstijl als je dat zo mag zeggen. Maar verantwoord?? Dat vind ik echt wel heel grappig. Na punt 1 kwam punt 2 op de verpakking:

‘2. LEEF ACTIEF. Bezoek de website www.123verantwoordleven.nl om erachter te komen hoe beweging en een gebalanceerd voedingspatroon kunnen bijdragen aan een verantwoorde levensstijl.'

Ik ben even naar die site gegaan en na wat rondklikken blijkt de maker van de site zich eigenlijk ook achter zijn oren te krabben, over wat nou gezond is. En koekjes zijn dat dus niet. Wel staat er het volgende over geschreven:

‘Bijna iedere Nederlander eet tussen de maaltijden door wel eens een koekje. Koekjes worden over het algemeen gegeten om jezelf een beetje te verwennen. De meeste koekjes bevatten veel vet en toegevoegde suiker. Biscuits zijn dan een verantwoorder alternatief. Deze bevatten minder vet en suiker dan andere koekjes maar zijn net zo lekker...’

De mening van de schrijver is dat ‘slechte’ koekjes net zo lekker zijn als ‘minder slechte koekjes’. Dat mag ik hopelijk toch wel zelf uitmaken? Wat lekker is en wat niet? Laat mij dan ook zelf uitmaken wat gezond is of niet. Dus bij deze mijn mening: Koekjes zijn niet gezond, maar wel lekker!!

(vooral mijn onlangs gemaakte hazelnoot cantuccini zijn erg lekker. En omdat ik ze zelf heb gemaakt was daar ook aardig wat lichaamsbeweging voor nodig. Dus eigenlijk is het heel gezond om koekjes te bakken. Opeten is een ander verhaal…)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten